Lucia - Gastvrouw

Het is fijn werken bij SOVAK. Ik voel me begrepen en er wordt naar me geluisterd.

Ik kom oorspronkelijk uit een totaal andere sector en dacht altijd dat ik de leukste baan had die bestond. En toen ging het bedrijf waar ik voor werkte failliet en stond ik op straat. Een vriendin van mij werkte voor SOVAK en wees mij op de mogelijkheden binnen SOVAK. Heel aardig van haar, maar werken met mensen met een beperking? Ik? Kan ik dat eigenlijk wel? Dat schrok me eerlijk gezegd een beetje af. Dat gevoel heb ik naast me neergelegd en ben toch op gesprek gegaan voor de functie van huishoudelijk medewerker. Koken voor de cliënten en de locaties netjes houden. Dat was 14 jaar geleden, inmiddels ben ik gastvrouw en wil ik niet meer weg.

De functie gastvrouw bestond 14 jaar geleden niet eens. Als gastvrouw ontvang ik gasten en cliënten, ik ruim op en overzie. Breng gasten van SOVAK naar overlegplekken, maak een praatje en luister. Ik zet en maak de tafels klaar.

Ik hoor en zie alles op de locatie. Maar het mooiste vind ik als een van de cliënten op de locatie even een rustmoment nodig heeft. Dan brengen de begeleiders hem of haar even naar mij. Ik geef ze een op een aandacht en laat ze tot rust komen.

 

Het bijzondere is dat je beperking van een client op een gegeven moment helemaal niet meer ziet. 

Terugblikkend had ik nooit kunnen bedenken dat ik het in mij had. Dat ik zo goed met de cliënten en de mensen hier op de locatie ben. Ik ben inmiddels 65, maar mijn contract is onlangs verlengd. Ze weten wat ze aan mij hebben. Daar ben ik SOVAK dankbaar voor. Trouwens, ik wil ook helemaal niet weg. Gastvrouw zijn is de mooiste baan die er is. De glimlach van een cliënt betekent de wereld voor me. Dat geeft zoveel voldoening. Dan smelt ik echt. Dus als iemand vraagt waar ik het voor doe, dan is het de glimlach. Had ik dat al die jaren geleden maar geweten.

Lucia over de kwaliteiten van een gastvrouw/-heer

“Het belangrijkste is dat je mensen aan durft te spreken. Je moet alles zien en weten. Een kabel die op de vloer rondslingert bijvoorbeeld. Daar kan een cliënt over struikelen, met alle gevolgen van dien.

Dat moet je zien en weten. Ook is het belangrijk dat je interesse toont in mensen en graag luistert en klaarstaat. Soms zijn het de kleine dingen die een groot verschil maken.”